2019/10/09 Szerda

Központban a gyermek

Kategória: Cikk     Megosztás a facebookon

Központban a gyermek
2019.10.08

 

Gyermek mászófoglalkozásaink híre évről évre több gyermeket vonz a mászóterembe. Nem véletlenül! Kedves szülők, az alábbi írásomban szeretném összefoglalni mindazt, amit gyermekeitek számára adni tudtok azzal, hogy bevezetitek a mászóterembe. 

“A tudomány nem úgy fejlődik, hogy a régi elméletek hívei belátják a tévedésüket, hanem idővel új generációk nőnek fel, akiket már nem fertőznek meg a régi hibák” - Max Plank

Hogy kapcsolódik a fenti idézet az IBEX Sport csapatának munkásságához? Amikor a falmászóterem 2014-ben átadásra került Győrben, még nem is gondoltuk, mekkora feladatot vállalunk magunkra. Az újdonság ereje szép dolog, de úttörőnek lenni valamiben sokszor küzdelmes, munkás és hatalmas felelősséggel jár. Ugyanakkor megteremtettük a lehetőség annak, hogy ne kelljen beállni a ‘hagyományos’ keretbe, merünk eltérni a megszokottól és folyamatosan létre tudunk hozni valami olyat, amit addig még senki és amivel úgy érezzük, és ezt a kapott visszajelzések is megerősítik, hogy maradandó értéket alkotunk. 

 

Nézzük csak, mi jellemzi gyermek mászófoglalkozásainkat:

  • Nem versenysportolókat nevelünk! A falmászás ma Magyarországon még meglehetősen gyermek cipőben jár. Nem tömegsport -véleményünk szerint nem is lehet-, nincs mögötte állami támogatás, ergo egy vaskos réteg már ki is táncolt abból, hogy érdekelt legyen a létezésében. Törekvések vannak a versenymászás irányába az ország legtöbb mászóközösségében. Nálunk is van egy kis csapat, viszont ők saját döntésből szeretnének versenyezni, ezért vállalják a rendszeres edzés látogatást. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy nálunk ugyan úgy van lehetősége mászni annak, akinek nem célja a versenyre járás és számunkra ugyanolyan fontos az ő részvétele is a foglalkozásokon. Úgy szoktam megfogalmazni, hogy ha valakinek a többi elfoglaltsága mellett heti egyszer fér bele a falmászás, az is nagyszerű, mindössze a fejlődés üteme lehet eltérő ahhoz képest, aki többször is tud edzést látogatni egy héten. Tehát nincs kötelező heti 3 edzés és hétvégenként folyamatos versenyre járás. Ez a módszertan nevezhető a régi elméletek híveinek, de semmiképpen nem gyermek-, családközpontú és hosszú távon nem a gyermek érdekét szolgáló. A közismert tömegsportokban ez az irány, kell az utánpótlás, abból lesz pénz. Nem tisztünk ezt bírálni, mindenki maga el tudja dönteni, hogy mit szeretne. Akinek erre van szüksége, azt választja, aki mást keres, meg fogja találni akár a falmászást, akár más, hasonló mentalitással bíró sportágak képviselőit.

    Tehát összefoglalva gyermekfoglalkozásaink során nálunk a gyermek áll a központban, olyan szemléletet szeretnénk számukra útravalóul adni, melyre felnőttként is jó szívvel emlékeznek vissza és majdan a gyermekükkel visszatérve büszként mutatják meg nekik azt a helyet, ahol ők sokat kaptak. Célunk egy egészséges, testileg és lelkileg is erős jövő generációjának megalapozása. Sok lúd egyszer csak disznót győz. Ebbe a szemléletbe többek között ezért sem fér meg a kizárólagosan versenyszemléletű módszertan.

 

  • Bízzuk a gyermekre a választást! A gyermekek bizony sokszor képesek olyan hajmeresztő mozgásos mutatványokra, melyet szülőként nehéz szó nélkül hagyni. Viszont itt is igaz a mondás, néha a hallgatás arany. Ugyanis a gyermek mindenből tanul. Ha esik, megismeri a határait, megtanulja azokat tisztelni, ha teljesíti, akkor épül az önbizalma és közben az idegrendszere is fejlődik. Az alapvető mozgási képességek elsődleges tanítói a reflexek. Tehát minél több a mozgás, annál nagyobb uraloma lesz a gyermeknek a mozgása felett. Az egyensúlyi rendszer és a többi agyközponti kapcsolat az első 8 évben folyamatosan épül ki, így ezekben az években a mozgás táplálja az agyat. Tehát leegyszerűsítve: mozogjon a gyermek. Bármit! Viszont a kulcs véleményem szerint, hogy szeresse amit csinál. A kötelezően előírt, egy sportág felé irányuló, nagy óraszámú foglalkozások veszélye a korai kiégés, az esetleges verseny eredménytelenségből származó önbizalom vesztés, a kudarcélmény miatt a sport és a mozgás teljes elhagyása. Ezért is lenne fontos a gyermekkel minél több mozgásformát megismertetni. És az nem baj, ha időnként változik az igény a gyermek részéről. Ez nem szégyen, nem azt jelenti egyenes ágon, hogy nem kitartó a gyermek. Egészen egyszerűen másra van szüksége. Higgyük el, bízzunk gyermekünkbe, támogassuk elképzeléseiben.
     

  • Miért a falmászás? Azonnali a sikerélmény, hiszen ‘képes vagyok fennmaradni a mászófalon’. Ezzel kézenfogva jár az önbizalom növekedése, az igenis képes vagyok rá érzés. Ez az első lépés. Majd képes arra, hogy a saját testsúlyát mozgatva különféle gyakorlatokat hajtson végre a falon és mindeközben pozitív megerősítésben részesül. A falon a fel-le, oda-vissza végzett mozgások révén az egyensúlyi rendszer fejlődik mindamellett, hogy az izmok folyamatos nyújtási-feszítési munkában vannak. A mászás közben folyamatosan egy probléma megoldásán kell tevékenykedni: mit fogjak meg, hova lépjek ahhoz, hogy elérjem a célomat, illetve hogy ne essek le? Ezt kombinálni lehet különféle kiegészítő gyakorlatokkal, mint például az éneklés vagy ritmus tapsolás mászás közben, amellyel már ösztönözzük az agyat a jobb és bal agyféltekének az összehangolt munkájára. A probléma megoldása során rendkívül koncentráltan kell viselkedni annak érdekében, hogy fenn tudjon maradni a gyermek a falon. Ilyen módon a figyelem és a koncentráció megtartása kiemelkedő célja a mászásnak. Nagyon szép eredmények érhetőek el a figyelemzavaros gyermekek esetében. Korábbiakban leírtam, hogy a reflexek a mozgási képességek elsődleges tanítói. Amíg az akaratlagos uralom nem alakul ki, az alacsonyabb szintű agyi központokban nem tud legátlódni a reflex, nem tudja a szerepet átvenni a magasabb szintű központok szabályozása. A mászás miben tud segíteni? A szimmetrikus tónusos nyaki reflex a test felső és alsó részeinek ellentétes mozgásait hozza létre. A mászás önmagában is egy nagyon fontos fejlődési állomás a kisbabánál. A test tömegének négykézlábas megtartása segíti a gerinc alsó és felső végének kiegyenesedését, előkészítve a felállást és járást. Mászáskor megvalósul a szem-kéz koordináció, melynek során a kéz és a szem közötti távolság ugyanolyan nagyságú, mint majd évekkel később az írás-olvasáskor lesz. A kevés kúszás-mászásra visszavezethető a későbbi tanulási nehézség kialakulása.
    Az ellentétesen ható erővel szembeni mászás hatásos kiegészítő terápiás lehetőség a tanulási nehézségekkel küzdőknek, valamint az ADD, ADHD tüneteivel rendelkezőknél. Miért? Mert ‘szimuláljuk a baba korszakot’, és a mászással segítjük a megmaradt szimmetrikus tónusos nyaki reflex legátlódását.

    A mászás rendkívül jól használható terápia a mozgásszervi rehabilitációban is. Gerincproblémák esetén pl. használják hanyagtartás, M. Scheuereman, scoliosis kiegészítő kezelésére gyermekeknél és felnőtteknél is. A mászás során tapasztalható izomerő javulás kimagasló, köszönhetően annak, hogy folyamatosan a saját testsúly mozgatása történik a falon, illetve a falon végzett folyamatos nyújtózó hatás pozitív hatást gyakorolnak az izmok nyújthatóságára.


Mindeközben a gyermek mit tapasztal a foglalkozáson? Kiscsoportos foglalkozásban, ahol mindenki ismeri a csoporttársát közösen játszunk egy jót. Persze néha izzasztó, meg piros lesz a tenyere, de elsődleges maradó élmény a közös móka. Ami mögött viszont ott van mindaz, amit fentebb leírtam.

Kedves Szülők! Merjetek eltérni ti is a megszokottól. :)

Írta: Várfoki Györgyi
IBEX Sport Falmászóterem tulajdonos, foglalkozásvezető,
gyógymasszőr, gyógypedagógus hallgató

Partnereink

© 2019 Ibex Sport Falmászás