2015/09/11 Péntek

Új vagy nálunk?

Kategória: Cikk     Megosztás a facebookon

1. Még sosem voltam mászni, segítetek nekem?

Természetesen. Első alkalommal megtanítjuk a helyes felszerelés használatot és a falmászás alapelemeit.



2. Hogyan kezdjem el a falmászást?

A falmászás, a boulderezést leszámítva nem egyéni sport, így célszerű partnerekkel érkezni. A teremben állandóan elérhető lesz IbexSport személyzet, akik segítenek első alkalommal eligazodni a mászás rejtelmében, a szükséges alapismereteket megtanítják. Ha nincs megfelelő partnered, vagy bizonytalan vagy és szeretnél inkább csoportban tanulni, a szintednek megfelelő mászótársakat megismerkedni, látogass el edzéseinkre.



3. Mi az a boulderezés?

A boulder szó angolból származtatott és kőtömböt, szikladarabot jelent. A boulderezés pedig ezen kis szikladarabok megmászását jelenti. A boulderezés a mászás egyik ága, mely történhet akár teremben, akár kültéren. Ez többnyire kisebb magasságban, biztosítás nélküli mászást jelent, általában technikailag nehezebb, néhány mozdulatból álló utakon. Vannak kifejezetten boulderezésre szakosodott mászótermek, de gyakran a nagyobb, mászóutakkal rendelkező termek is létrehoznak külön bouldertermet, ahol biztonságos körülmények közt (az egész terem talaját borító vastag szivacságy felett) próbálkozhatunk nagyobb kihívást jelentő mászóutak leküzdésével. 



4. Mi a különbség a falmászás és a sziklamászás között?

Az alapvető különbség, hogy míg a falmászás (általában) beltéri tevékenység, addig sziklát mászni csak a természetben lehet. Eredetileg a falmászás a sziklamászásra történő téli felkészülés jegyében alakult ki, de mostanra önálló sporttá nőtte ki magát, saját versenyekkel és szakágakkal. Ma már nem feltétlenül jelenti a teremben történő mászás, hogy a mászó valaha is tervez sziklafalra kijutni. A falmászás önmagában is komoly edzés lehet, mely nem csak a fizikális kondíció, de az ügyesség és koordinációs készség javításához is nagy mértékben hozzájárul.



5. Milyen felszerelés szükséges a mászáshoz?

A falmászótermekben, ahogy nálunk is, többnyire van lehetőség az alapvető felszerelés bérlésére, így amíg nem vagyunk biztosak abban, hogy komolyak a szándékaink a mászással kapcsolatban, addig talán érdemes a bérlésnél maradni. Ha valaki elhatározta, szeretné mélyebben beleásni magát a sportágba, az alábbi alapfelszereltséget szükséges beszerezni:

- mászócipő
- beülő
- karabiner + biztosító eszköz
- magnéziás zsák

Ha már komolyabb szintre ért a mászó, akkor előbb-utóbb elengedhetetlen lesz a saját kötél beszerzése is.



6. Milyen ruhában jöjjek?

Kényelmes, sportos ruházatot válasszunk, nem kell vastagon öltözni, de a pihenő időkre egy vékony hosszú ujjú felsőt célszerű bekészíteni a táskába. Mászni csak cipőben lehet, ha rendelkezel saját mászócipővel, azt mindenképp hozd magaddal, ha nem, akkor bérelni is lehet nálunk. Ha nem szeretnél bérelni, akkor egy tiszta talpú, sport/tornacipő is megfelelő.



7. Mit tartalmaz a belépő?

A teremhasználatot, a mászáshoz szükséges beülőt, karabinert és biztosító eszközt, valamint első alkalommal az alapoktatást.



8. Mászás után dolgoznom kell menni. Fel tudom magam frissíteni nálatok?

Újonnan kialakított külön női és férfi öltözőinkben helyt kapott egy zuhanyzó és egy mosdó helyiség is. Törölközőt kérjük mindenki hozzon magával.



9. Kicsi gyermekem van, akit nem tudok másra bízni, de szeretnék mászni.

Igény esetén terveink közt szerepel gyermekfelügyelet biztosítása személyzettel. Kérjük, amennyiben ilyen jellegű kérése lenne, jelezze személyzetünk felé, vagy telefonon, illetve emailben és megteremtjük a lehetőségét, hogy a kisgyermekes szülők is tudjanak nálunk sportolni.



10. Gyermekek is mászhatnak? Mikortól ajánlott a mászás?

Igen, sőt, gyermekeknek kifejezetten ajánlott. 5 éves kortól már bátran lehet hozni gyermekeket is.



11. Nem veszélyes ez a sport?

Ha betartod a balesetvédelmi szabályokat, nem veszélyes. A balesetek túlnyomó többsége emberi mulasztásra vezethető vissza.



12. Ha félek a magasban, akkor én már nem is mászhatok?

A Boulderezésben az a jó, hogy nem kell magasra mászni, a kezdők pár centire a szivacstól másznak és nem felfelé, hanem körbe oldalra indulnak el, hogy megismerjék az alapokat. Csak az mászik magasra aki szeretne, ám a vastag szivacs azért van ott, hogy megvédjen a sérülésektől és biztonságosan érkezhess le a talajra, ha nem tudnál lemászni valahonnét.



13. Milyen hatásai vannak a mászásnak?

Fizikai hatások: Erő-állóképesség, cardiorespiratorikus állóképesség, tartásjavítás, izom rugalmasság, nyújtás, részképességek fejlesztése, hajlékonyság, ROM, egyensúly, koordináció fejlesztés

Pszichés hatások: Félelem legyőzése, kitartás, önfegyelem

Személyiség formáló hatások: Helyzetfelismerő, problémamegoldó képesség, kreativitás, bátorság, fegyelmezettség, határozottság, felelősség érzet, önbecsülés, önbizalom, kezdeményező, kockázatvállaló készség, kommunikációs készség

Szociális hatások: aktív közösségi magatartás, bizalom, együttműködés, segítséget kérni és elfogadni, csapatépítés, vezetői készségek kialakítása

Kognitív hatások: Rövid, hosszú távú memória fejlesztése, matematikai visszafelé gondolkodás, koncentráció

Mászásterápia alkalmazási lehetőségei: Gyógypedagógia, mozgásszervi rehabilitáció, neurológiai rehabilitáció, pszichiátriai rehabilitáció, belgyógyászati rehabilitáció, gyermekgyógyászati rehabilitáció, fogyatékkal élők


 

Partnereink

© 2019 Ibex Sport Falmászás